Onderdeel van: Spoorwegtechnieken
De Witte – Vandecaveye is al enkele jaren actief in de afdeling sporen binnen Infrabel. In hun opdracht plaatsen we nieuwe bedingen, nieuwe rails en spoortoestellen, het gaat hierin meestal om projecten die bestaande stukken sporen vernieuwen.
Dit soort werken gebeuren meestal in erg korte periodes, aangezien het spoor buiten dienst is. Er wordt vanuit Infrabel een 'Totale Lijn Onderbreking’ (TLO) voorzien, veelal in een weekend. In deze korte periode moet enorm veel werk verricht worden wat maakt dat onze dienst planning alles tot in het kleinste detail zal uitwerken zodat alles zo veel als mogelijk volgens planning kan verlopen. Tijdens de werken wordt de planning à la minute bijgestuurd, rekening houdende met onvoorziene omstandigheden en bijkomende wensen van de klant, met als belangrijkste doel de sporen tijdig en op een veilige manier terug in dienst te geven zodat het treinverkeer kan hervatten.
Voor dit soort werken treden verschillende facetten binnen De Witte-Vandacaveye in werking en moet er een optimale samenwerking zijn om dit tot een goed einde te brengen.
Als eerste voorbereiding zullen de toestellen voor de seininrichting verwijderd worden uit het oude spoor en zullen tijdelijke overbruggingskabels geplaatst worden om de terugstroom te garanderen.
Hierna starten de grondwerkers en kraanmannen zo snel als mogelijk om het bestaande spoor uit te breken en de beding af te graven.
De volgende stap is het aanleggen van de nieuwe bedding die de basis zullen vormen voor de nieuwe sporen. De niveaus zijn in deze cruciaal en worden bepaald door onze landmeter en overleg met het verantwoordelijke bestuur.
Na aanleg van de bedding zullen de effectieve sporen gebouwd worden en de nieuwe spoortoestellen geplaatst worden. Hiervoor bezit De Witte – Vandecaveye in eigen beheer een totaal machinepark waarmee we de best mogelijk oplossing zullen uitwerken voor iedere situatie.
Eénmaal het spoor gebouwd is zal de nodige ballast aangevoerd worden om tussen de dwarsliggers te plaatsen. Het spoor dient dan, na eerste opmeting van de landmeter, te worden onderstopt waarbij het op definitief niveau zal gebracht worden.
Dan worden de stukken spoorstaven aan elkaar gelast.
Tot slot worden alle seininrichtingstoestellen en nieuwe overbruggingskabels teruggeplaatst en kan het spoor na afwerking en opkuis terug in dienst gegeven worden.