• Beperkte tijdsduur van buitendienststellingen van sporen en bovenleiding.
• Beperkte toegangsmogelijkheden.
• Aanwezigheid van bovenleidingen.
• Beperkte conventionele mogelijkheden om zware lasten te hijsen of om werken uit te voeren boven bovenleidingen.
• Logistiek probleem om zware kranen via spoorwegnet aan te voeren.
Om antwoord te kunnen bieden aan alle bovenstaande problematieken, investeerde De Witte VDC in twee speciaal ontworpen weg-rail kranen, nl. de DW HK 105 en DW HK 345.
Deze hebben als uitgangspunt om, op een flexibele manier, zware lasten in een spooromgeving te verplaatsen en om bewerkingen uit te voeren boven de bovenleiding.
De DW HK 105 voldoet aan volgend punten:
• Kan in een mum van tijd op en af de sporen worden gezet.
• Geen overweg vereist om de kraan op het spoor te plaatsen.
• Kraan kan horizontaal vershiften om:
Te versporen naar naastliggende spoor.
Werken uit te voeren tussen 2 bovenleidingen door.
• Mogelijkheid om volledig autonoom via een spoor te verplaatsen. Dit conform alle vereiste homologatie documenten en technische keuringen door de Belgische spoorwegen.
• Kan opereren onder bestaande bovenleidingen. Beschikt daartoe ook over alle noodzakelijke begrenssystemen.
• Beschikt over een LMB-systeem waartoe alle hijsopdrachten kunnen worden gesimuleerd volgens mogelijkheden pootafstempeling zonder koppeling van de effectieve last.
• Beschikt over een hijscapaciteit die een traditionele spoorkraan overstijgt.
• Kan worden uitgerust met een fly-jip, waardoor de uitreiking nog wordt vergroot en waardoor onder andere een horizontale inzet boven de bovenleiding mogelijk is.
• De DW HK 105 kan worden aangevoerd via de weg. Daartoe beschikt De Witte VDC over eigen transportmogelijkheden.
De DW HK 105: K7 + L4 – Technische gegevens: